- Autofabrikant Tesla verkoopt momenteel vier modellen, maar Elon Musk heeft grootse plannen om het aanbod de komende jaren uit te breiden.
- De eerste elektrische vrachtwagens van Tesla moeten in december aan Pepsi geleverd worden.
- Maar hoe zit met het de Cybertruck, de nieuwe Roadster en het mogelijke budgetmodel van de autofabrikant?
- Lees ook: Bikkelharde concurrentie in China dwingt Tesla tot prijsverlaging elektrische auto’s
Autofabrikant Tesla verkoopt momenteel vier modellen, maar Elon Musk heeft grootse plannen om de komende jaren een reeks nieuwe voertuigen te lanceren.
Het bedrijf werkt aan een vrachtwagen, de Cybertruck en een supercar. Daarnaast noemde Musk in de loop der tijd verschillende andere potentiële projecten. Veel van deze voertuigen hebben al vertraging opgelopen. Er is dan ook geen enkele garantie dat ze allemaal het daglicht zullen zien.
Semi
Tesla onthulde de Semi in 2017. De elektrische vrachtwagen moet volgens topman Musk een revolutie teweeg brengen in vervoer over langere afstanden.
Op dit moment is het bedrijf van plan om de eerste vrachtwagens in december aan Pepsi te leveren. Dat is drie jaar later dan Musk oorspronkelijk beloofde.
De Semi, die in Tesla's fabriek in Nevada wordt gebouwd, zal volgens Tesla tot 800 kilometer kunnen afleggen op een volle lading. Daarnaast gaat snelladen ook écht snel, want de vrachtwagen kan binnen een half uur tot 70 procent van het bereik laden.
Cybertruck
Tesla maakte veel indruk toen het de apart ogende Cybertruck onthulde tijdens een evenement in 2019. En die presentatie was niet alleen opvallend door het voertuig. Musk vertelde destijds dat de ramen van de truck kogelvrij waren, maar een poging tot bewijs leveren ging niet zoals gepland. De ramen gingen tot twee keer toe stuk bij een demonstratie.
De truck moet nu eind 2023 in massaproductie gaan, zeggen ingewijden tegen persbureau Reuters. De langverwachte elektrische pick-up rolt daarmee twee jaar later van de band dan Musk aanvankelijk had gehoopt.
Tesla gaf vorige maand al aan dat het bezig is om zijn fabriek in Austin, in de staat Texas, klaar te maken om de Cybertruck te gaan bouwen. De "vroege productie" zou daarbij medio 2023 van start gaan. "We zitten in de laatste ronde voor de Cybertruck", verklaarde Musk destijds tijdens een telefonische bijeenkomst met financiële analisten.
De geleidelijke start van de productie van de elektrische pick-uptruck in de tweede helft van volgend jaar zou betekenen dat Tesla pas begin 2024 inkomsten zou kunnen gaan boeken met het nieuwe model, dat als een belangrijke aanjager van de toekomstige groei van het bedrijf wordt beschouwd.
Ook zullen de geschatte honderdduizenden potentiële kopers, die 100 dollar hebben betaald om een Cybertruck te reserveren, nog een jaar langer moeten wachten op hun pick-up.
Tesla heeft nog geen definitieve prijs vastgesteld voor de Cybertruck. In 2019 ging het bedrijf er nog van uit dat de verkoopprijs onder de 40.000 dollar zou liggen, maar de prijzen voor nieuwe voertuigen zijn sindsdien gestegen. Ook Tesla heeft de prijzen voor zijn hele assortiment verhoogd.
Met de lancering van de Cybertruck zet Tesla een stap in een van de meest winstgevende segmenten van de Amerikaanse markt. Het bedrijf gaat daarmee ook de concurrentie aan met elektrische pick-ups van onder meer Ford en Rivian, die tot nu toe slechts beperkte aantallen van hun pick-ups op de markt hebben gebracht.
In mei stopte Tesla met het aannemen van bestellingen voor de Cybertruck buiten Noord-Amerika. Musk zei toen dat er al meer bestellingen voor de pick-uptruck waren binnengekomen dan het bedrijf zou kunnen leveren in de eerste drie jaren na de start van de productie.
Over de specificaties van de truck is nog verrassend weinig bekend. Tesla verwijderde namelijk de details over het voertuig van zijn website. Musk heeft eerder wel gezegd dat de pick-up voor korte tijd als boot zou kunnen dienen en dat er een viermotorige versie komt die als een tank kan ronddraaien.
Roadster
Tesla's allereerste model was een tweepersoons sportwagen, de Roadster. Nu komt hij terug als een superauto van 200.000 dollar. Hij zou in minder dan twee seconden naar 100 kilometer per uur kunnen optrekken en tot 1.000 kilometer actieradius hebben.
Musk heeft gezegd dat hij stuwraketten zal hebben die de acceleratie zullen verbeteren. Ook moeten deze hem in staat stellen om enigszins te "zweven".
Toen de Roadster in 2017 debuteerde, zei Tesla dat hij in 2020 op de weg zou zijn. Nu mikt het op 2023.
Robottaxi
In april zei Musk dat Tesla uiteindelijk een futuristisch ogende zelfrijdende taxi zou produceren.
Later die maand zei hij tijdens een earnings call dat de robottaxi gebouwd zal worden zonder stuur of pedalen en dat deze tegen 2024 in productie zou moeten gaan.
Kleine auto van 25.000 euro (Model 2)
In 2020 zei Musk dat Tesla werkt aan een auto van 25.000 euro die "over ongeveer drie jaar" beschikbaar zou zijn.
Dat gaat 'm waarschijnlijk niet worden, want begin dit jaar zei Musk dat Tesla het project in de ijskast heeft gezet. Daarmee verpletterde hij de hoop op het budgetmodel.
Tijdens de meest recente earnings call leek de topman weer van gedachte te zijn veranderd. Musk bracht de geruchtenmolen weer op gang door te zeggen dat Tesla's volgende autoplatform kleiner zal zijn en ongeveer half zoveel zal kosten als dat van de Model 3 en de Model Y.
De verkoop van dit nieuwe model zou volgens Musk snel dat van alle andere modellen gaan overtreffen.
Cyberquad
Tesla onthulde de Cyberquad ATV tegelijk met de Cybertruck, maar heeft er sindsdien niet veel meer over gezegd. (Het verkocht wel korte tijd een kinderversie voor 1.900 dollar.)
Volgens Musk zal het volwassen model als optie naast de Cybertruck worden verkocht.
Van
Musk heeft een paar keer laten vallen dat hij potentie ziet in een Tesla-bestelbus. In gesprek met Joe Rogan in diens podcast, zei Musk dat het voertuig zou kunnen worden aangedreven door ingebouwde zonnepanelen. Al was duidelijk dat Musk op dat moment aan het improviseren was. Echte plannen voor een bus lijken onwaarschijnlijk.
Tesla zou zich aansluiten bij Ford, Rivian en Mercedes, die nu allemaal elektrische bestelwagens verkopen.